1 maj 2015

Chałka z marcepanem i wiśniami


Już chyba z 5 razy przymierzałam się do tego, aby dodać przepis na chałkę. I tym razem mi się udało. Mój A. był w pracy więc nikt mi jej nie skubał przed zrobieniem zdjęć, mogłam spokojnie sobie wszystko przygotować :-) Zawsze byłam wierna jednemu przepisowi, ale jak to bywa... już mi się znudził. U mnie w kuchni na rutynę nie ma czasu. Tym razem dodałam więc marcepan i wiśnie... Moje spostrzeżenia odnośnie tego połączenia? Para idealna!

Składniki:

chałka:

3,5 szkl mąki pszennej
60g cukru
1 jajko L
5 łyżek roztopionego masła
1 szkl ciepłego mleka
1 laska wanilii
kilka kropel aromatu waniliowego
20g świeżych drożdży
2 łyżeczki cukru waniliowego
1/2 łyżeczki soli

kruszonka:

200g mąki
100g cukru
100g miękkiego masła
kilka kropel aromatu waniliowego

dodatki:

100g masy marcepanowej
wiśnie w żelu
1 jajko

1. 1/2szkl ciepłego mleka, 1 łyżkę mąki, 1 łyżkę cukru i drożdże wrzucamy do miseczki, a następnie dokładnie mieszamy i przykrywamy ścierką do wyrośnięcia. Jeżeli jest bardzo ciepło, trwa to ok 3 - 5 minut. Do dużej miski przesiewamy mąkę, dodajemy pozostałe składniki na chałkę i zaczyn. Całość zarabiamy bardzo dokładnie, do momentu, aż przestanie się lepić. Podana ilość mąki powinna wystarczyć. Jeżeli jednak ciasto się nadal klei, tylko lekko podsypujemy je mąką. Ciasto przekładamy do miski i przykrywamy ścierką  na ok 1 godzinę.

2. Ciasto po wyrośnięciu ponownie przerabiamy i dzielimy na 4 równe części. Każdy kawałek rozwałkowujemy na prostokąt, układamy na nim kawałki marcepanu i wiśnie w żelu, a następnie rolujemy tworząc wałek długi na ok 30cm.


3. Z powstałych wałków pleciemy chałkę.W internecie jest bardzo dużo poradników jak to zrobić. Może i ja dodam w niedługim czasie swój :-)


4. Chałkę przekładamy na blachę do pieczenia, przykrywamy ścierką i pozostawiamy do wyrośnięcia na ok 30 minut. W tym czasie robimy kruszonkę - wszystkie składniki potrzebne do jej przygotowania mieszamy w misce (palcami lekko rozcieramy grudki).

5. Wyrośniętą chałkę smarujemy rozmąconym jajkiem i posypujemy kruszonką. Pieczemy w 175*C przez ok 35 minut.



SMACZNEGO :-)








1 komentarz: