11 lut 2014

Ciasto krówkowo - kakaowe



Wczoraj świętowaliśmy urodziny mojego Taty. Wiadomo, że na takie uroczystości wypada upiec tort... niestety rzadko mam taką możliwość, ponieważ moja babcia (81 l.) zawsze musi mnie z tym uprzedzić, więc nie zostaje mi nic innego jak zrobić coś nie za ciężkiego, a eleganckiego i smacznego. Tym razem postawiłam na ciasto krówkowo - kakaowe. Jak się okazało był to strzał w dziesiątkę, warstwy idealnie się ze sobą komponowały, kwaśne porzeczki ze słodkim kajmakiem dały wspaniałe połączenie.

Składniki:

Biszkopt (składniki na 1 blat, a potrzebne są 2)
4 jajka
1/3 szklanki mąki pszennej
1 łyżka kakao
3/4 szklanki cukru
1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżki wody

Masa budyniowa:
4 żółtka
1/2 szklanki cukru
1 łyżeczka wanilii
2 szklanki mleka
1/2 małej cytryny
2 łyżki mąki ziemniaczanej (z górki)
250 g masła (najlepiej osełki)

Poncz:
1/2 szklanki aroniówki
1/2 szklanki wody
1 łyżeczka cukru

1 puszka masy krówkowej
1 szklanka nutelli
kakao
słoik dżemu porzeczkowego (u mnie zaprawione całe porzeczki, mało słodkie)
ok 40 większych herbatników

1. Białka oddzielamy od żółtek, ubijamy ze szczyptą soli i cukrem na pianę, dodajemy żółtka i mieszamy. Mąkę przesiewamy z proszkiem do pieczenia i kakao. Do piany dajemy mąkę i wodę, delikatnie mieszamy do momentu połączenia składników. Pieczemy w formie ok 25 x 35 w 180*C przez ok 30 minut. Czynność powtarzamy 2 razy. Gotowe biszkopty studzimy na kratkach.

2. Z 2 szklanek mleka odlewamy 1/2 szklanki, resztę gotujemy z cukrem. Do pozostałego mleka dajemy żółtka i mąkę ziemniaczaną, dokładnie łączymy trzepaczką. Gdy mleko się zagotuje, wlewamy mieszankę i mieszamy, aby nie powstały grudki. Studzimy. Miękkie masło miksujemy na puszysty krem, dodajemy ok 1/3 puszki masy krówkowej, a następnie porcjami dodajemy ostudzony budyń i sok z cytryny. Dokładnie wszystko łączymy ze sobą. Resztę masy krówkowej łączymy z nutellą.

3. Składniki na poncz łączymy ze sobą. Jeden blat biszkoptowy nasączamy połową ponczu, nakładamy dżem porzeczkowy, 1/3 masy budyniowej, a na nią herbatniki.



4. Na warstwę herbatników nakładamy masę krówkową, następnie herbatniki, 1/3 masy budyniowej, biszkopt kakaowy (nasączony ponczem), pozostałą masę. Wierzch posypujemy gorzkim kakao.






1 komentarz: